Covid-19-styling

Werken op een set is werken in een mierenhoop. Met de maatregelen die getroffen dienen te worden naar aanleiding van het Corona- of Covid-19 virus en daarmee te voldoen aan de 1,5 meter maatschappij is het lastiger, maar zeker niet onmogelijk om kwalitatief stylingwerkzaamheden uit te oefenen.

Naar aanleiding van een aantal ervaringen met post Covid-19 producties heb ik de volgende uitgangspunten voor de verschillende meetings en andere styling-gerelateerde momenten gedurende opnames van commercials, tv-series en andere producties omschreven. Dit is de manier waarop ik mijn vak als stylist alsnog kwalitatief kan vormgeven rekening houdend met de richtlijnen vanuit het RIVM.

Stijlmeetings

Dit kan allemaal digitaal gecommuniceerd worden met Regisseur, Production Designer en Haar-en Make up in de vorm van moodboards en of skype/zoom gesprekken.

Breakdown vergadering

In kleiner gezelschap, dus kostuum/ art/ make-up samen. Eventueel niet fysiek maar via Skype-, Zoom- of Facetime gesprekken. Als alternatief kunnen breakdown sheets een aantal dagen vooruit gemaild worden, met een inleidend verhaal per scene van regie en uiteindelijk kan de breakdown die vaak 1 of 2 dagen kan duren doorgesproken via Skype, Zoom of Facetime en daarmee enorm ingekort worden. Gesprekken aangaan met acteurs, die de desbetreffende karakters spelen om tot een samenhangend geheel te komen, kan ook digitaal gecommuniceerd worden in de vorm van moodboards etc. en of via telefonische, Skype-, Zoom- of Facetime gesprekken.

Voorbereiding

Kleding, schoenen & accessoires bij elkaar zoeken:

  • Kleding en accessoires uit eigen stock gebruiken
  • Kleding etc huren bij verhuurbedrijven op afspraak
  • Kleding etc kopen via internet
  • Kleding etc kopen in winkels op afspraak
  • Kleding laten maken. ligt aan budget, is vaak duurder

Voorbereidingstijd duurt langer i.v.m levertijden via internet, voorzorgmaatregels in winkels.

Doorpassen met acteurs

Een doorpas is cruciaal in het werk als stylist. Er zijn een aantal opties om dit mogelijk te maken en toch de richtlijnen van het RIVM in acht te houden:

  • Van te voren sets maken met regisseur en overleggen dmv foto’s van de sets, waardoor de hoeveelheid te passen kleding eventueel in te dammen is.
  • De doorpasruimte goed schoonmaken
  • Voldoende ruimte op en tussen de kledingrekken
  • Eventueel plastic folie tussen de acteurs hangen zodat de kleding elkaar niet kan raken
  • Kleding stomen voor de doorpas
  • Kledingsets klaar hangen
  • Acteur doet zelf kleding aan, stylist geeft aanwijzingen op afstand (evt via Skype, Zoom of Facetime)
  • Stylist maakt foto’s
  • 1 Acteur per doorpas en maximaal 2 personen crew. Plus indien nodig, 1 iemand met beschermende kleding om af te spelden (witte overall, bril, mondkapje, handschoenen)

Sets van te voren doorpassen

Doorpassen zullen niet meer op de set gedaan worden, omdat er vaak nog het een en ander voorbereid moet worden, zoals mouwen, broekspijpen, rokzomen verkorten of verlengen.

Niet meer dan 3 a 4 mensen tegelijk in een ruimte en een online-verbinding met bijvoorbeeld de regisseur en of de regieassistent en extra assistentie. Dit zal wel tijdrovender zijn dan normaal.

Ter voorbereiding zal gepaste kleding gewassen en gestoomd moeten worden. Hier zal meer tijd voor nodig zijn dan anders.

Doorpas foto’s doorsturen aan Regisseur, Production Designer en Haar/Make up Designer en eventueel bespreking via Skype, Zoom, Facetime, telefoon of mail.

Figuratie

Figuratie-doorpas is wat lastiger. Goede foto’s en maten van te voren ontvangen gaat erg helpen. Sets van tevoren al klaar hangen op naam ook. Bij de figuranten ontkom je er haast niet aan om beschermende kleding te dragen. Bij sommige producties kan figuratie eventueel gevraagd worden om in eigen kleding te komen.

Styling op set

De aparte kleedruimte moet ruim genoeg zijn om afstand te houden en de ass.-opnameleider zou dan kunnen zorgen dat er steeds maar 1 acteur per keer binnen komt (of de ruimte moet groot zijn met kamerschermen tussen de kleedruimtes), een stoel en een klein rekje.

Als kleedster is er wel veel ruimte nodig per set, om alle acteurs afzonderlijk aan te kunnen kleden/ te begeleiden in de sets die ze moeten aantrekken. En als een acteur is aangekleed, meteen naar de green-room, o.i.d.

We vragen aan acteurs of ze zelf de verantwoordelijk willen nemen om compleet aangekleed naar de set te gaan. Schoenen aan, evt tas en hoed mee of op.

Elke acteur een Ikea-tas geven voor eigen spullen, zoals warmte-jas, script, bril, flesje water, etc. En bij regen en zonneschijn ook een ‘eigen’ paraplu, die na een draaidag gedesinfecteerd wordt.

Assistenten en kleedsters zullen in volledige bescherming (handschoenen/bril/mondkapje?). Ook allemaal voorzien van 70% alcohol, zodat ze direct spullen kunnen ontsmetten die ze aangeven of ontvangen.

Hangers moeten ook door kleedsters en acteurs worden ontsmet.

Hoeveel extra tijd precies nodig is, is sterk afhankelijk van de productie en/of de periode (seizoen) waarin kleding nodig is.